Yandex.Metrica

DÜNYA, SES KAYITLARINI KONUŞUYOR

“Ses kayıtları” dünya gündeminde

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve oğlu Bilal Erdoğan arasında geçtiği iddia edilen ve internete düşen ses kayıtları ile ilgili haberler Avrupa basınında geniş yankı buldu. İngiliz Guardian gazetesi, haberi “ses kayıtları Türk Başbakan’ını istifaya çağırıyor” başlığı ile duyurdu. Yunan gazetelerinin tamamı, gelişmeye ilişkin detayları ilk sayfadan verdi.

“Ses kayıtları Türk Başbakan’ını istifaya çağırıyor” başlığı ile duyuran Guardian gazetesi, Başbakan’ın evlerindeki nakit parayı sıfırlama konusunda oğluyla yaptığı iddia edilen telefon görüşmelerinin yayınlanmasının ardından muhalefet partilerinin Başbakan’ı istifa çağırdığını yazdı. Guardian, Başbakan’ın karakteristik olarak güçlü bir formda suçlamaları reddederek bu suçlamaların hükümeti düşürmeye yönelik olduğu açıklamasını aktardı. Guardian ” Ses kayıtlarında Erdoğan evlerindeki büyük miktardaki nakit parayı nasıl saklayacakları konusunda oğluna bilgi veriyor” dedi.

Financial Times gazetesi ise Başbakan Erdoğan’ın internete sızan ses kayıtlarını “hain bir saldırı” olarak nitelendirdikten sonra Türkiye’deki siyasi krizin şiddetine dikkat çekti. Başbakan’ın telefon kayıtlarının sahte olduğunu açıklamasına karşın bu iddiaların borsayı ve Türk lirasını olumsuz etkilediğini ve İstanbul Borsası’nın dün yüzde 3 değer kaybederek kapandığını yazdı.

Amerika’da yayınlanan Wall Street Journal gazetesi de Başbakan Erdoğan’ın ses kayıtlarının hükümetini devirmek amacıyla yapıldığını ve sahte olduğu açıklamalarını sayfalarına taşıdı. Gazete, “muhalefetin iddia ettiği gibi gerçek olması durumunda, telefon konuşmaları Erdoğan’ı, ailesini ve önde gelen işadamlarını da rüşvet soruşturmasına bağlayacak” ifadelerini kullandığı haberinde kasetlerin Erdoğan hükümetine referandum olarak görülen 30 Mart seçimleri öncesine denk geldiğine dikkat çekti.

Yunan gazeteleri, ses kaydını ilk sayfadan verdi

Yunan yazılı ve görsel medyası, Türkiye’deki siyasi gelişmeleri yakından takip etmeyi sürdürüyor. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve oğlu Bilal Erdoğan arasında geçtiği iddia edilen ses kayıtlarına ana haber bültenlerinde yer veren televizyon kanallarının ardından bugün çıkan gazeteler de, haberi ilk sayfalarından geniş şekilde gördü. İlk sayfasında fes giymiş Erdoğan karikatürü kullanan Ta Nea gazetesi, “Konuşmalar Erdoğan’ı yakıyor; Sultan duraksıyor” başlığını attı. Gelişmeye haber ve yorumlarla iki sayfa ayıran Ta Nea, Ankara Savcılığı’nın Erdoğan’ın oğlu ile yaptığı iddia edilen konuşmalar üzerine ‘başbakan aleyhine soruşturma açtığını’ iddia etti. Konuşmaları yayınlayan Ta Nea, Erdoğan’ın konuşma kaydını “ahlaksızca bir montaj” olarak değerlendirdiğini aktardı.

Ülkenin önde gelen Ethnos, Kathimerini, Elefteros Tipos, Avgi, Eleftherotipia, Efimerida Ton Sintakton gibi günlük siyasi gazeteleri, ses kaydına ilişkin gelişmeleri ilk sayfalarından geniş şekilde verdi. “Erdoğan’ın oğluyla ‘diyalogu’ Türkiye’yi sarsıyor” yorumunda bulunan gazeteler, Türkiye’de siyasi deprem yaşandığı değerlendirmesinde bulundu.

Ses kayıtları Rus basınında

Rus NTV televizyonu, Erdoğan’ın oğlu Bilal ile 17 Aralık yolsuzluk operasyonun hemen ardından telefonla yaptığı konuşmaların internete düşmesi üzerine Başbakan’ın kurmaylarıyla gece geç saatlere kadar görüştüğünü duyurdu. Erdoğan’ın Başbakanlık binasından gece ayrılışını da ekrana getiren NTV, tapelerdeki konuşmaları izleyicilere aktardı. NTV, haberinde Erdoğan’ın telefon konuşmasını yalanladığı ifade edildi. NTV, telefon görüşmesinin 17 Aralık operasyonun ardından meydana geldiğine işaret ederek, “Erdoğan operasyon bağlamında İstanbul ve Ankara’da üç bakan oğlunun gözaltına alındığını duyunca, oğlu Bilal’ı aradı ve 40 milyon doların evden çıkartılmasını çıkartmasını istediği iddia ediliyor. Ses kayıtlarına göre, Başbakan nakit paraları arkadaşlarının evinde veya tanıdık iş adamlarına verilmesini öneriyor. Amaç paraları eritmek.” ifadelerini kullandı. Moskovski Komsomolets gazetesi ise ses kayıtlarının tümünü Rusça tercümesini yaparak okuyucularına duyurdu.

Ria Novosti ajansı da CHP’in Erdoğan’ı yolsuzluk gerekçesiyle istifaya çağırdığına dikkat çekti. Ria Novosti, Erdoğan’ın oğlunu arayarak paraları eritmeyi istediğini kaydetti. Resmi haber ajansı CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nun Erdoğan’la ilgili sözlerini şöyle aktardı: “Bu hükümetin meşrutiyeti sona ermiş bulunuyor. Benim sana tavsiyem: ya yurtdışına kaç ya da istifa et.

Romanya basınında yer buldu

Romanya’nın en köklü gazetelerinden olan Romana Libera, konuyla ilgili “Erdoğan hükümeti zamanındaki en büyük kriz, politik sınıfın nefesini kesti” yorumunu yaptı. Adevarul gazetesi ise internet sitesinde, kayıtların ardından yapılan protesto gösterilerinde Erdoğan aleyhine atılan sloganları aktardı.

Puterea gazetesi “Erdoğan ailesinin milyon Euro’luk skandalı” başlığıyla verdiği haberde Erdoğan’ın ‘ahlaksızca montaj’ savunmasını yaptığını yazdı. Ziare haber sitesinde Tayyip Erdoğan’ın oğlu ile arsında geçtiği iddia edilen konuşmalara yer verdi.

Kazak basınında da yer aldı

Ses kayıtları ile ilgili haberler Kazakistan basınında geniş yankı buldu. Kazakistan’ın Kazinform ve Tengrinews ajansları başta olmak üzere medyada bu konuyla ilgili haberler geniş yer aldı.

Kazakistan’ın önde gelen haber ajanslarından Tengrinews, Moskovski Komsomolets’ı kaynak göstererek verdiği haberde, Başbakan Erdoğan ve oğlu Bilal Erdoğan arasında geçtiği illeri sürülen telefon görüşmesinin tapelerini aktardı. Haberde, Başbakan Erdoğan’ın oğlu Bilal’den evde bulunan büyük meblağdaki paradan kurtulmalarını istediği vurgulandı.

Başbakan Erdoğan’ın ses kaydını montaj olarak nitelendirdiği ve sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunduğunu hatırlatan Kazak basını, muhalefetin ise ses kaydının gerçek olduğunu iddia ettiğini dile getirdi. Cumhuriyet Halk Partisi’nin, Başbakan’a istifa çağrısı yapttığı haberlerde geniş yer aldı.

26.02.2014 16:01